Skip to Content

Et flak fra utkanten

Kantefølflaks opprinnelse, del 2.

Ved siden av min yrkesrettede utdannelse holder jeg på med musikk og kunst. En klisjé for å beskrive markedet innen musikk og kunst, for de som vil opp og frem, er at "utlandet er det største landet". Sett i retrospektiv med Kantefølflak, kan det hende det var denne tankegangen som motiverte meg i sin tid også. Utkanten er den største kanten?

Folk flest bor nemlig ikke i hovedstaden. Folk flest bor i en mindre bygd eller by mellom Svalbard og Lindesnes. Da skulle man kanskje tro at et produkt som er basert på en historie tilknyttet vårt kjære distrikts-Norge, med alle rare, fine og noen ganger vanskelige dialekter – helt klart kunne bli en suksess basert på dette alene. Det trodde jeg også, før jeg ble skikkelig kjent med det sentraliserte systemet for varehandel, og begrepet "kommunikasjonskonsept".

Etter tre år med gründervirksomhet, mellom våren 2016 og 2019, var spørsmålene mange, og svarene var vanskelige å få fatt på. Var "prosjekt Kantefølflak" helt på kanten av dumdristighet, eller hadde Kantefølflak livets rett som en ny merkevare for potetgull i Norge?

Innholdsproduksjon for sosiale medier

Sommeren 2019 ble forprosjektet gradvis avsluttet. Jeg hadde fått med meg to viktige investorer, som i tillegg til å stifte et nytt selskap med meg, hadde eierandeler i Norges minste chipsfabrikk: Den Lille Chipsfabrikken. Et enmannsprosjekt ble til en liten bedrift med flere aksjonærer. Alle med samme mål for øye, å selge Kantefølflak i hele Norge.

Kantefølflak gikk over i en ny fase. For å sikre produktets fremtid jobbet vi parallelt med innholdsproduksjon for sosiale medier og med å få på plass en avtale om kommersiell produksjon. Samarbeidet med Den Lille Chipsfabrikken kom stadig nærmere en realitet.

For å styrke vår tilknytning til landbruket, kontaktet jeg igjen Arve på Ruud gård. Denne gangen ønsket jeg å følge ham gjennom sommeren og dokumentere den kommersielle produksjonen av potet. Like gjestfri som året før, åpnet de både låvedører og vaffeljern denne sommeren også.

Resultatet ble en bildeserie der vi kunne vise hverdagen til en norsk potetprodusent og få en dypere forståelse av råvarene bak potetgull (Kantefølflak, red. anm).

Ruud gård

Bildet til venstre, over: Fra besøk på Ruud gård med Kantefølflak fra egen hage, sommeren 2018. De to bildene til høyre er fra 2019 når vi fulgte kantefølproduksjonen gjennom en hel vekstsesong. Vi tok toalt 133 bilder mellom mai og oktober.

Utfordringer i landbruket

Vekstsesongen 2019 bød på ekstra utfordringer. I begynnelsen av mai fikk de uventet mye snø, som forsinket arbeidet på åkeren med flere uker. Etter at snøen smeltet, måtte produsentene leie inn ekstra mannskap og noen tungvektere av gravemaskiner for å gjøre forberedelser på nytt, legge nye grøfter, og redde jordene.

Til tross for disse hindringene fortsatte vi arbeidet med å følge Arve gjennom vekstsesongen, noe som ga oss verdifull innsikt i de teknologiske og økonomiske utfordringene bønder og matprodusenter møter på. Undertegnede har vokst opp på gård i Hallingdal, og møtte derfor enhver problemstilling med respekt og en viss forståelse.

Landbruket

Når vi fotograferte på Ruud gård, fikk vi også møte et kollegium av potetprodusenter som delte sine erfaringer og tanker om teknologiens rolle i landbruket.

Som de fleste andre yrker har bønder og matprodusenter også sine kunder. Kunder som hele tiden setter høyere krav til kvalitet – nesten urimelig høye krav spør du meg – og helst med enda litt bedre marginer for profitt.

Samtidig som vi fulgte arbeidet på gården, fortsatte utviklingen av Kantefølflak. Vi jobbet med ferdigstilling av krydderblandinger og siste finpuss på oppskriften. Dette ble opptakten til merkevaren som senere skulle bli "Kantefølflak – Chips for fjellfolk".

Akkurat nå er det i ferd med å materialisere seg en bok med arbeidstittelen "Du kjem ikkje til fjells utan motbakkar". Her vil vi dykke ned i utfordringene i hele næringskjeden, i tillegg til våre egne utfordringer som en liten gründerbedrift i et stort og allerede etablert marked, uten budsjett for markedsføring.

Bildene fra Ruud gård, som var en av motivasjonene for å starte arbeidet med en bok, vil vi ta med i den ferdige boken når vi kommer så langt.

Lansering av Kantefølflak

Mandag 20. mai 2019 ble markert som et viktig øyeblikk i Kantefølflaks historie. Da klippet daværende statsminister Erna Solberg snora på åpningen av Den Lille Chipsfabrikken.

Jeg fikk være med på åpningen, selvfølgelig ikledd bunad, som de fleste Hallingdøler ville gjort. Men en håndfast kontrakt om produksjon var enda ikke underskrevet. Vi sto nå foran den siste produktutviklingsfasen før de første posene med Kantefølflak kunne se dagens lys mellom fjelltoppene.

Sommeren 2019 ble en tid med hardt arbeid både på gården, i fabrikken og på kontoret. Vi laget nye nettsider for produktet, gjennomførte en siste pitch hos NorgesGruppen med prøveposer produsert i august, og sørget for at alle detaljer rundt emballasjen var i orden før høstonna på gården.

Chipsfabrikk

De siste bildene fra Ruud gård ble fotografert et par uker før vi endelig hadde vår egen chips som fotomodeller, 1. oktober 2019.

Snakk om god timing for innholdet til våre sosiale medier! Det gikk rett fra innhøsting hos råvareprodusent, til chipsfabrikken, til pakking i de første posene med riktig varemerke. Alt i en glidende overgang for våre lojale følgere på sosiale medier (link til disse finner du nederst på sidene her).

Chips for Fjellfolk

Som et resultat av vårt fokus på å knytte produktet til norske verdier og fjellkultur, utviklet vi konseptet "Chips for Fjellfolk" i løpet av 2020 sammen med Torkel og Siv Lien. Våre markante og gjenkjennelige poser med fjell sto i butikkhyllene, februar 2021.

I februar 2021 benyttet vi sjansen til å fornye smaksvariantene våre sammen med et nytt kommunikasjonskonsept og forbedret design.

Vår smaksvariant "Salt og grønn pepar" ble byttet ut til fordel for en litt mer spicy variant "Mango og raud chilipepar". I ett år levde denne side om side med "Tyting og rumme" – fremdeles i handel – og "Brunost". Sistnevnte ble i februar 2022 erstattet med bestselgeren Fjellsalt, som til vår glede har fått terningkast 6 i VG og en stjerne i Great Taste Awards.

Kommunikasjonskonseptet "Chips for Fjellfolk" har hjulpet oss med å finne vår posisjon i markedet. Konseptet har gitt oss en verdifull målgruppe å snakke til, som også resonerer med våre egne verdier.

Først og fremst var det bildene som ble sendt inn av forbrukere det første året, som ledet oss til svaret på et spørsmål vi ikke visste vi måtte stille før varemerket ble registrert: Hvem er vi her for?

Se innsendte bilder under. Det kunne vel ikke være noen tvil? Kantefølflak er Chips for fjellfolk.

Forbrukerbilder Kantefølflak

Listing og distribusjon

Den Lille Chipsfabrikken ble startet av en liten gruppe fjellfolk, som alle er født med ski på beina og tursko på skohylla. Sammen har vi en visjon om å skape noe unikt og enda bedre. Med Vetle Misje og Terje Marcussen fra Den Lille Chipsfabrikken som medeiere i Kantefølflak AS (den gang Viken Snacks AS), har vi klart å få listing hos Meny, Spar og Joker, samt etter hvert hos Rema og Coop lokalt.

Arbeidet med listing, salg og økende distribusjon er noe vi jobber med kontinuerlig. Vi er fast bestemt på å bringe Kantefølflak til fjellfolk over hele landet. Savner du oss der du handler snacks? Ta kontakt med vår salgssjef Tonny Eriksen.

Innovasjon og inkludering

I forbindelse med kommunikasjonskonseptet "Chips for Fjellfolk" har vi tatt ambisiøse skritt. Vi har, sammen med våre lojale forbrukere, besteget fjell som Mount Everest, K2 og Aconcagua i utlandet (som jo er det største landet), bare for å sette terskelen. Vår ambisjon er intet mindre enn å bestige alle fjell og knauser mellom Galdhøpiggen og nederste kantstein av Operataket i Oslofjorden.

For å inkludere våre kunder i denne reisen har vi utviklet et unikt system som lar forbrukere dele sine bilder via en QR-kode på posen. Dette systemet vil vi kanskje skrive mer om i et kommende blogginnlegg, men helt enkelt forklart: Man skanner QR-koden på posen, deler utsiktsbildet, og setter seg selv på kartet med respektive Vandrehistorier.

Kantefølflak chips Mount Everest

Turisthytter og andre stivalg

Vi hadde fra starten, vinteren 2019 og 2020, noen små varianter på 70 gram, men så kom det en viss pandemi og satte kroken på døren for våre (og veldig mange andres) planer. I 2023 lanserte vi på nytt Kantefølflak Fjellsalt 50g for HORECA-markedet. HORECA = HOtell REstaurant CAtering.

Den nye lanseringen av Fjellsalt i 50 gram ble derfor et nytt stort steg for oss, som vi er svært stolte av. Ettersom vi i 2022 fikk en stjerne i Great Taste Awards, og terningkast 6 i VG i februar 2022, fikk vi en anledning til å skryte litt av det på den lille posen.

Fjellsalt 50 gram ble tilgjengelig blant annet på MIX Isbjørnbutikken på Svalbard, og vi signerte samarbeidsavtale med NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Bedre vilkår på innkjøp for våre kunder, og et bevis på at vi stadig utvider vår rekkevidde.

Utsalgssteder som har hatt god suksess med vår lille 50 gram Fjellsalt, er Bergsjøstølen på Ål, Hauane Bed & Breakfast i Lysebotn, og Smak i Lom. For å nevne noen. Tilgjengelig på ASKO, DLVRY og ServiceGrossistene.

Fremtid og posisjonering

Kantefølflak har begynt å ta en posisjon. Historien vår bygger vi som en varde sammen med forbrukere. Stein for stein. Vandrehistorie for vandrehistorie setter vi turmål på kartet. Målet vårt er å skape et produkt som smaker godt, og som resonerer med målgruppen.

Til tross for utfordringene vi møter fra store konkurrenter, har vi noe unikt: En sterk historie, et godt sammenskrudd team, og en lojal målgruppe.

Fjelltid

Bloggen vår Fjelltid er relativt fersk. Vi ønsker med dette å gi deg et lite innblikk i vårt arbeid, når vi finner ro og inspirasjon til det. Ønsker du å være blant de som får siste nytt først, så meld deg på vårt nyhetsbrev nederst på sidene her.

Vi arrangerer butikkdemoer når vi kan, og holder foredrag når vi blir invitert til det. Utviklingen av merkevaren vår går kontinuerlig, og er et nitidig arbeid. 

Vi har tatt (og skal ta) valg som styrker vår posisjon og bygger et nettverk av stier som gir oss bedre utsikter. Kantefølflak skal innta nye høyder sammen med deg som forbruker.

Vi har ambisjoner og viljen til å gjennomføre.

Kantefølflak videre

Forrige artikkel Neste bloggartikkel